Dat gaat in een aantal handige stappen en begint meestal met het kiezen van een papiersoort en je favoriete kleuren met de hulp van een gratis proefset. Hier schreef ik ook een handig stukje over. Dit lees je op deze pagina; werkwijze. Mocht je hierna nog vragen hebben laat het me dan vooral weten!
Je kunt meerdere versies van dezelfde kaart maken voor dag- en avondgasten. Als je mij twee verschillende teksten aanlevert, maak ik hier met alle liefde twee versies van dezelfde kaart van zodat iedereen precies de juist info heeft. Dan weet je tenminste zeker dat al je gasten op het juiste moment op de goede plaats zijn. Ik reken hier enkel de extra kosten van het drukwerk voor. Een extra versie kost tussen de €15,- en €35,- afhankelijk van de door jullie gekozen trouwkaart. Als je wil weten wat het precies wordt vraag het me vooral.
Een aantal foutjes komt helaas vaak voor in trouwkaartteksten. Wil je weten welke?
Check dan even dit handige blog.
Natuurlijk kan dat, jullie ontvangen hiervoor van mij een excel. Als ik deze ingevuld retour heb ontvangen, maak ik de adressen in het juiste lettertype op. Jullie ontvangen van mij dan nog een pdf ter controle.
Als dit allemaal naar wens is laat ik de adresstickers tegelijk met de trouwkaarten drukken en zorg ik dat deze netjes op de enveloppen geplakt worden. Zo versturen jullie de hele uitnodiging in één stijl.
Omdat het best lastig is te bepalen welke tekst er allemaal op jullie kaart moet komen schreef ik een blog met een handige checklist. Lees dit hier.
Als je ruim de tijd wil hebben begin je ongeveer vijf maanden van tevoren. Dan heb je twee maanden voor het bespreken en maken van het ontwerp, twee weken voor de productie en kun je de kaarten ongeveer 10 weken voor de bruiloft versturen.
Het antwoord op deze vraag vind je door de volgende vragen te beantwoorden:
1. Hoeveel mensen staan er op je gastenlijst en hoeveel hiervan bestaan uit een stel of gezin en wonen dus op hetzelfde adres?
2. Hoeveel heb je nodig voor de fotograaf, de ceremoniemeester, de BABS en andere leveranciers die graag een kaart willen ontvangen?
3. Tel hier een paar kaarten bij op voor die ene kaart die kwijtraakt in de post, die vriend die je (als je oudtante niet kan komen) tóch nog graag uit wil nodigen én voor in je eigen plakboek en je weet hoeveel het er moeten worden.
Rekenvoorbeeldje: Een bruiloft met 85 gasten levert meestal ongeveer 40 á 45 adressen op. Met de extra kaarten erbij zou ik jullie dan dus aanraden zo’n 50 uitnodigingen te bestellen.
Handig weetje: Nabestellen is een stuk duurder dan de eerste keer wat meer kaarten afnemen. Houd daar rekening mee bij het bepalen van het juiste aantal.
Ja!
Fijn hè?
Je hoeft ze echt alleen nog maar in de enveloppen te steken en in de brievenbus te doen.
Als je graag een kaart met foto wil versturen wil je natuurlijk wel dat jullie er zo mooi mogelijk op staan. Ik schreef hier een blog over met zeven handige tips, dus lees dit vooral even voordat je begint aan jullie fotokaart.
Omdat dit iets meer uitleg behoeft schreef ik hier een handig blog over. Je vindt dit hier.